OpenShot 2.6.0 wydany z wieloma ważnymi ulepszeniami

Ostatni mój wpis dotyczył najnowszej wersji Kdenlive 21.08. Jest jednak okazja, żeby pociągnąć temat edytorów wideo. Zajmę się więc nimi również w tym poście. Dziewięć dni po opublikowaniu Kdenlive 21.08 (16 sierpnia) wydana została najnowsza wersja aplikacji OpenShot 2.6.0. Obok ShotCuta i wspomnianego Kdenlivea, jest to najpopularniejsze linuksowe narzędzie do montażu i edycji filmów.

OpenShot to darmowe i otwartoźródłowe oprogramowanie. Obsługuje trzy platformy systemowe – Linuks, MacOS i Windows. Za powstanie aplikacji w 2008 roku odpowiada Jonathan Thomas, którego celem było stworzenie łatwego w użyciu i darmowego edytora wideo. Z początku OpenShot miał wersje tylko na MacOS i Windows. Pierwsza wersja na Linuksa została wydana w 2016 roku.

OpenShot charakteryzuje się dość prostym interfejsem. Jednocześnie oferuje wszystko, co potrzebne, aby przygotować atrakcyjny materiał filmowy. Posiada wiele użytecznych funkcji, takich jak np.: przełączanie między widokiem zaawansowanym i prostym, dostosowanie interfejsu do potrzeb użytkownika, wiele przejść i efektów obrazu.

Do tej pory OpenShot miał opinię najsłabszego ze wspomnianej wcześniej trójki (ShotCut, Kdenlive, OpenShot) edytorów. Jednak najnowsza jego wersja wprowadziła bardzo znaczące zmiany, które z pewnością poprawią jakość pracy.

OpenShot 2.6.0 miał premierę 25 sierpnia. Jest to pierwsza aktualizacja tego edytora wideo w tym roku. Jego faza rozwojowa trwała długo – ponad 6 miesięcy. Ale wszystko wskazuje na to, że warto było czekać.

Jonathan Thomas napisał na blogu projektu:

Ogłaszam z dumą wydanie OpenShot 2.6.0, który, mam nadzieję, jest najlepszą wersją OpenShota, jaka kiedykolwiek powstała! Posiada ona tak wiele ulepszeń, że ciężko wskazać ulubione!”

Przełomową zmianą najnowszego wydania jest dodanie efektów tzw. sztucznej inteligencji. Zostały dodane następujące funkcje:

  • Stabilizacja – za jej pomocą można całkowicie wyeliminować drgania i ruch aparatu / kamery.
  • Tracker – poprzez narysowaną ramkę wokół dowolnego elementu filmu, narzędzie to pozwala śledzić współrzędne tego elementu w każdej klatce filmu. Uzyskane dane ruchu mogą być następnie wykorzystane w animacji.
  • Wykrywanie obiektów – identyfikuje wszystkie obiekty obrazu, umożliwiając rysowanie ramek wokół konkretnego obiektu lub dodawanie etykiet tekstowych nad obiektem.

Oprócz tych głównych zmian, OpenShot 2.6.0 ma wiele mniejszych ulepszeń, znacznie poprawiających jakość pracy. Można tutaj wymienić:

  • Zoom Slider (Suwak powiększenia) – za pomocą wprowadzonego widżetu z obrazem nad osią czasu filmu, użytkownik może łatwiej uzyskać uchwyt na ogólnej osi czasu. Pozwala to np. na powiększenie w celu przybliżenia do cięć filmu, a następnie ponownego uzyskania całego przeglądu projektu.
  • Transform (Transformacja) – całkowicie zmienione narzędzie. Tryb Transform jest teraz włączany automatycznie po wybraniu dowolnego klipu. Transform pozwala na zmianę rozmiaru, obracanie, skalowanie, pozycjonowanie i ścinanie obrazu. Pojawił się również punkt początkowy, który służy do kontrolowania procesów ścinania i rotacji.
  • Snapping (Przyciąganie) – narzędzie ulepszono. Istnieje teraz możliwość przyciągania podczas przycinania klipów, co znacznie ułatwia wyrównywanie krawędzi klipów na różnych ścieżkach.
  • Caption (Napis) – nowy efekt, rasteryzujący / renderujący tekst w filmie.
  • Saturation (Nasycenie) – narzędzie zostało ulepszone i daje użytkownikowi większą kontrolę i dokładność w manipulacji obrazem.
  • Keyframes (Klatki kluczowe) – od najnowszej wersji dają możliwość zarządzania bardziej złożonymi animacjami i bardziej złożonymi osiami czasu.
  • Emotikony – dodanych zostało prawie 1000 nowych emotikonów z projektu OpenMoji.

Najnowszy OpenShot zawiera „pod maską” również wiele pomniejszych poprawek, które poprawiają jakość pracy z aplikacją. Np.:

  • możliwość importowania projektów *.osp jako klipów,
  • obsługa WebEngine i WebKit,
  • obsługa FFmpeg 4,
  • ulepszona rotacja,
  • obsługa metadanych EXIF,
  • zaktualizowana obsługa Blendera.

Oprócz nowych narzędzi do pracy z obrazem i ulepszeń, pojawiło się dziewięć efektów dźwiękowych. Program doskonale je obsługuje – renderowanie nie trwa długo, wyniki są niemal natychmiastowe. W programie są dostępne:

  • Kompresor,
  • Ekspander,
  • Zniekształcenie,
  • Opóźnienie,
  • Echo,
  • Hałas,
  • Korektor parametryczny,
  • Robotyzacja,
  • Szeptanie.

Na koniec warto dodać, że OpenShot 2.6.0 zawiera również kilka znaczących ulepszeń wydajności, zwłaszcza związanych z wykorzystaniem procesora.

Najnowsza wersja edytora wideo OpenShot jest dostępna do pobrania pod tym linkiem – openshot.org/download/.

Szczegółowe informacje o OpenShot 2.6.0openshot.org/blog/2021/08/25/.

Strona domowa projektu – openshot.org.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni post

Kdenlive 21.08 – najnowsza wersja otwartoźródłowego edytora wideo

Następny post

GPG – Gdy Prywatność Górą

Powiązane posty
sles for arm

Premiera systemu SUSE Linux Enterprise Server dla serwerów z procesorami ARM

Firma SUSE poinformowała o wprowadzeniu na rynek oprogramowania SUSE Linux Enterprise Server for ARM. To pierwsza komercyjna dystrybucja systemu Linux zoptymalizowana pod kątem serwerów o architekturze AArch64 z procesorami ARM. Objęta jest kompleksową pomocą techniczną. Pozwoli dostawcom sprzętu i oprogramowania na szybsze tworzenie i dostarczanie klientom innowacyjnych rozwiązań w oparciu o procesory ARM.

Więcej...