Linux.pl

 START  |  BLOG  |  FORUM  |  POCZTA  |  HOSTING

Hosting Linux.pl
Smaller Default Larger
Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Zakładam, że czytając te słowa jesteś jeszcze zielonym użytkownikiem Linuksa. Takim, który na dźwięk słowa "konsola" rzuca naokoło nerwowymi spojrzeniami, a słysząc o "kompilacji", zaczyna rozglądać się za drogą ucieczki. Być może jesteś właśnie dumnym posiadaczem świeżego Pingwinka, być może dopiero będziesz go instalował i najpierw (słusznie!) zapoznajesz się z dostępnymi informacjami.

Nie, oczywiście nie zamierzam Cię straszyć, a tym bardziej zniechęcać do wypróbowania na własnej skórze, jakie korzyści daje Ci Linux. Nie taki wilk straszny, jak go malują, obsługi konsoli można nauczyć się błyskawicznie, a - co warte zauważenia - niektóre obecne dystrybucje (np. SuSE) można spokojnie obsługiwać "wyklikując" sobie wszystko, nie uruchamiając nawet konsoli. Nie to jest jednak tematem niniejszego artykułu.

Niestety, przyjdzie kiedyś taka chwila, kiedy z przykrością stwierdzisz, że coś nie działa tak jak powinno. Wówczas prawdopodobnie ruszysz do szukania pomocy w Sieci. Warto jednak wiedzieć więcej o szukaniu pomocy, by jak najszybciej i najskuteczniej rozwiązać problem. Każda z dystrybucji Linuksa posiada swoje forum, niekiedy również grupę dyskusyjną (zawsze można skorzystać z ogólnej grupy alt.pl.comp.os.linux.newbie na serwerze news.tpi.pl). Gdy już znajdziesz miejsce, w którym zamierzasz zadać pytanie, weź głęboki wdech i... zanim cokolwiek napiszesz, przeczytaj poniższe zasady.

 

Komplet informacji na temat korzystania z for i grup dyskusyjnych poświęconych Linuksowi zawiera się w sześciu słowach kluczowych: Logika, Inteligencja, Niecierpliwość, Uprzejmość, Konsekwencja, Szacunek. Pozwolę sobie wszystko krótko opisać.

 

1. Logika.
Pamiętaj, że istnieje logiczne wytłumaczenie na każdy z problemów jaki napotkasz. Co za tym idzie, na każdy z problemów istnieje metoda. Najważniejsze to podejść analitycznie do błędu: zobaczyć co system wypisuje, jaki otrzymuje się komunikat, kiedy błąd się pojawia, a kiedy go nie ma... - słowem: zdobyć komplet informacji o problemie. Im lepiej go opiszesz, tym lepiej będzie można Ci pomóc.

 

2. Inteligencja
Pamiętaj, to, jak szybko otrzymasz pomoc, zależy tylko od Ciebie. Jeśli wiesz już co się stało, zanim napiszesz cokolwiek, sprawdź, czy nie znajdziesz czegoś w google. Wiem, że niektórych irytuje wieczne odsyłanie do tej przeglądarki, ale pamiętaj, że za jej pomocą możesz otrzymać najszybszą pomoc. Wiadomo, jeśli wpiszesz "ratunku mam problem konkeror mi nie działa pomocy help!", to efekt wyszukiwania będzie raczej mizerny. Dlatego warto wyszukiwać z głową: zapoznać się z podstawami wyszukiwania w google, jak i z wyszukiwaniem zaawansowanym. Uprzedzę Twoje obawy: czytając oba te artykuły, stracisz trochę czasu, ale zwróci Ci się on z nawiązką przy kolejnych wyszukiwaniach.

Załóżmy jednak, że wyszukiwanie w google nic nie dało. Co dalej? Dalej - idziemy na forum, tak? I tu też - uwaga! - nie biegniemy od razu z naszym tematem, tylko korzystamy z forumowej wyszukiwarki. Chyba nie sądzisz, że jesteś pierwszą osobą z takim problemem? A skoro nie, to znaczy, że gdzieś na forum może pojawić się wątek z gotowym rozwiązaniem - warto poszukać.

Jeśli szukanie nic nie dało, nadal nie dajemy się zwieść, pisać jeszcze nie będziemy. Na razie poszukamy sobie odpowiedniego działu forum. Jesli problem dotyczy instalacji, szukamy działu "instalacja", jeśli dotyczy na przykład środowisk graficznych, biegniemy do działu dotyczącego takich środowisk. Po co to wszystko? Przecież wiem, że możesz już opisać swój problem, jesteś gotowy do wysłania postu; pomoc jest jednak najskuteczniejsza, gdy nie musisz czekać na odpowiedź, tylko znajdujesz coś gotowego. Zwykle w działach na samej górze listy tematów są "przyklejone" wątki dotyczące najczęściej powtarzających się problemów - tytułowane FAQ, HowTo lub jeszcze inaczej - na pewno się domyślisz. Wewnątrz, jeśli dopisze Ci szczęście, znajdziesz link do rozwiązania Twojego problemu.

A co jeśli nie znalazłeś nic gotowego? Ha, będziemy pisać! Ale... ale pamiętaj o dwóch rzeczach:
- po pierwsze - logika - czyli to, o czym pisałem wyżej. Nie piszemy bezsensownych wywodów w stylu "no cześć dziś jak włączyłem linuksa to chcialem właczyć konkerora i haha trafilem na blad haha wogole to konkeror to z angielskiego ma nazwe - wiedzieliście? no i blad mi wyskoczyl i nie wiem co dalej". Staraj opisać się problem możliwie dokładnie. Warto również opisać dotychczasowe próby szukania pomocy. Napisać, że nic nie znalazło się w googlach, wyszukiwanie na forum również nic nie dało. Rozmówca od razu będzie miał do Ciebie inne nastawienie, wiedząc, że nie przychodzisz na gotowe, a zadałeś sobie trud próby samodzielnego rozwiązania problemu.
-po drugie - estetyka - post pisany przez Ciebie ma być... ładny. Podziel tekst na akapity, sprawdź dwa razy ortografię, interpunkcję, przeczytaj jeszcze raz, by upewnić się, ze rozumiesz, co napisałeś. Pamiętaj, że do dyspozycji na większości forów masz tagi BBCode lub html. Pogrubienie, kursywa, podkreślenie idealnie nadają się do zaznaczania ważnych fragmentów tekstu. Pamiętaj również o tym, że jeśli będziesz wklejał jakiś kod z konsoli, należy użyć znaczników [code][/code].

 

3. Niecierpliwość
Jeśli wysłałeś post na forum i oczekujesz na odpowiedź, to najgorsze, co możesz zrobić to nerwowe oczekiwanie przy komputerze i odświeżanie strony po raz setny. Wstań, zrób sobie kawę, przejdź się, idź do sklepu... Być może po powrocie zastaniesz odpowiedź? A jeśli nie...

A jeśli odpowiedzi nie zastaniesz, to najgorsze, co możesz zrobić, to gderanie. Napisanie drugiego posta pod spodem, krytykującego opieszałość forumowiczów, jest wspaniałym strzeleniem sobie bramki samobójczej. Jeśli wcześniej nie wiedziałeś czy otrzymasz odpowiedź, teraz masz gwarancję na to, że jej nie będzie.

Jeśli Twój post oczekuje na odpowiedź drugi dzień z rzędu, zastanów się czy nie popełniłeś gdzieś błędu. Przeczytaj jeszcze raz, może Twój opis jest niekompletny lub zagmatwany? Może problem jest zbyt trywialny, a Ty, wbrew moim zaleceniom, od razu rzuciłeś się do pisania? (Muszę Ci uświadomić, że w przeciwieństwie do obiegowej opinii, odpisywanie po raz setny na to samo pytanie, nie jest żadną frajdą. Niektórzy zadają sobie choć ten trud, by takiemu pytającemu zasugerować szperanie po forum. Część jednak problem olewa (zgodnie z zasadą "Ty nie próbujesz nawet szukać odpowiedzi i olewasz nas - my olewamy Ciebie)). Pamiętaj, jeśli wszystko opiszesz poprawnie, to nawet jeśli problem będzie strasznie zagmatwany, to na pewno otrzymasz co najmniej odpowiedź typu "Chłopie, aleś pytanie rzucił, nie wiem".

 

4. Uprzejmość
Tu chyba wiele nie należy tłumaczyć, prawda? Zanim napiszesz komuś niemiłe słowo, zastanów się dwa razy. Jeśli napiszesz uprzejmego posta, otrzymasz równie uprzejmą odpowiedź. W odwrotnym przypadku wiesz, co otrzymasz w zamian.
Jeśli ktoś Ci pomoże, nie żałuj czasu na wejście na forum i podziękowanie mu.

 

5. Konsekwencja
A więc napisałeś już posta i otrzymałeś odpowiedź. Teraz bardzo ważna jest Twoja postawa. Jeśli otrzymałeś porady, stosuj je dokładnie, tak jak powiedziano, nie sugeruj się własnym widzimisię. Jeśli porada okaże się nieskuteczna, wtedy możesz próbować sam. Jeśli samemu nic nie wskórasz, odpisz na forum. Opisz dokładnie, co się stało... ale o tym już pisałem, na samej górze, tak?

Pamiętaj o tym, by stosować się dokładnie do instrukcji: jeśli ktoś podaje Ci radę, prosząc np. abyś wkleił na forum to, co odpowie komputer, a Ty napiszesz tylko, że rada nie pomogła, nie wklejając tego, o co Cię proszono, znacznie zwiększasz swoją szansę na to, że była to ostatnia rada, jaką dostaniesz.

 

6. Szacunek
Ostatnie, ale chyba najważniejsze. Do osób, które Ci pomagają, podchodź zawsze z szacunkiem. Pamiętaj, że oni, za okazaną Ci pomoc, nie otrzymają żadnych pieniędzy. Poświęcają swój wolny czas po to, by Twoj komputer mógł działać. Doceń to.

Linux jest wolnym i darmowym operacyjnym. Nie jest on jednak tylko . Wokół niego nabudowana jest ogromna społeczność, która charytatywnie (tak, charytatywnie!) doskonali go, testuje i pomaga. Nie zapominaj o tym, że dużo osób pracowało za darmo, byś mógł cieszyć się Pingwinem.

To by było na tyle. Jesteś już gotowy, by wyruszyć w swoją przygodę. Umiesz już szukać pomocy, a jesli zastosujesz się do moich wskazówek, na pewno ją znajdziesz. Na koniec jeszcze jeden link na temat pomocy, który warto przeczytać: rtfm.

Powodzenia!

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież