MangoHud – sprawdzanie wydajności gier na Linuksie

Poza zarzutami w stronę Linuksa, że nie obsługuje gier, mogą pojawić się także sugestie, że produkty napisane pod Windows nie będą osiągały takich samych wyników wydajnościowych na systemach z pingwinem. Dzięki wygodnemu narzędziu, którym jest MangoHud, każdy może osobiście przetestować wydajność uruchomionej gry i porównać ją z wydajnością osiąganą na innych platformach lub na tej samej platformie, ale z innymi ustawieniami. W kontekście grania na Linuksie, ciekawie wygląda opcja porównywania wydajności gry uruchomionej na różnych wersjach aplikacji wspomagających – np. Lutris czy Wine.

MangoHud to nakładka, która pozwala monitorować ilość osiąganych przez grę klatek na sekundę (FPS), obciążenie CPU, GPU, osiągane na podzespołach temperatury i wiele innych parametrów. Na dodatek posiada możliwość wyeksportowania danych do pliku CSV, a następnie automatycznego przerobienia go na czytelny wykres poprzez stronę internetową. Możliwe jest także jednoczesne załadowanie wyników kilku testów do jednego wykresu, celem ich porównania.

Instalacja

Instalację przedstawimy na przykładzie Ubuntu i dystrybucji pochodnych. Na początek należy zainstalować aplikację git (jeśli jeszcze jej nie posiadacie).

$ sudo apt install git

Następnie wykorzystujemy ją do sklonowania repozytoriów MangoHuda.

$ git clone –recurse-submodules https://github.com/flightlessmango/MangoHud.git

I przechodzimy do utworzonego katalogu.

$ cd MangoHud

Kolejne kroki pozwolą nam zbudować aplikację.

$ ./build.sh build

$ ./build.sh package

Po czym możemy przejść do właściwej instalacji programu.

$ ./build.sh install

Kiedy proces instalacji się zakończy, możemy uruchamiać grę z nakładką wyświetlającą jej osiągi na naszym sprzęcie.

Obsługa

Aby odpalić grę z aplikacją MangoHud, należy uruchomić ją komendą

$ mangohud [ścieżka do gry]

W podobny sposób możemy zmodyfikować aktywatory gry. W tym celu należy kliknąć na ikonce gry prawym przyciskiem myszy i wybrać opcję „Właściwości”. Przechodzimy do zakładki „Aktywator” i wpisujemy mangohud przed zawartością pola „Polecenie”. Po tej modyfikacji gra będzie automatycznie uruchamiała się razem z nakładką.

W przypadku uruchamiania gry poprzez platformę Steam, musimy zmodyfikować ją w nieco inny sposób. W tym celu klikamy na grę w bibliotece prawym przyciskiem myszy i wybieramy opcję „Właściwości…”. Następnie w polu „Opcje uruchamiania” wpisujemy mangohud %command%.

Domyślnie nakładka wyświetla jedynie poziom użycia procesora, karty grafiki, ilość FPS-ów oraz tworzy wykres wydajności tego ostatniego parametru w czasie. Samo narzędzie posiada jednak znacznie więcej możliwości – a można je włączyć dzięki edycji pliku konfiguracyjnego.

Przykład takiego pliku znajduje się w lokalizacji /usr/share/doc/mangohud/. Należy skopiować go do ~/.config/MangoHud/ pod nazwą MangoHud.conf i odkomentować (usuwając znak # z początku interesującej nas linijki) wybrane opcje.

Przykładowe zmienne, znajdujące się w pliku konfiguracyjnym:

cpu_temp – wyświetla temperaturę procesora
gpu_temp – wyświetla temperaturę karty graficznej
ram – wyświetla zużycie pamięci
vram – wyświetla zużycie pamięci karty graficznej
full – wyświetla wszystkie opcje

Dodatkowo znajduje się tam także możliwość zmiany interfejsu czy położenia nakładki i całkowitego jej dostosowania do własnych potrzeb.

Działającą nakładką możemy sterować za pomocą skrótów klawiszowych:

Prawy Shift + F12 – ukrywanie i odkrywanie nakładki
Lewy Shift + F2 – włączanie i wyłączanie zapisu wydajności do pliku
Lewy Shift + F4 – przeładowanie nakładki

Obróbka danych

Aby przeprowadzić zapis pomiarów wydajności gry, należy w pliku konfiguracyjnym wskazać ścieżkę do katalogu, w którym mają zostać utworzone pliki CSV. Lokalizację podajemy w linijce output_folder = . Utworzone pliki będą miały nazwę zawierającą tytuł gry oraz datę i godzinę pomiaru.

Następnie należy przejść na stronę flightlessmango.com i zalogować się tam, z wykorzystaniem konta Discord. Interesuje nas zakładka „User Benchmarks”. Następnie w katalogu gier wyszukujemy testowany tytuł i wybieramy opcję „New Benchmark”.

Na nowo otwartej stronie możemy nadać tytuł naszemu raportowi, krótko go opisać i przesłać pliki, które posłużą do budowy wykresów. Po kliknięciu na „Upload” pojawi się jeszcze możliwość nadania poszczególnym plikom nowych nazw, wykorzystywanych potem do opisu danych na przygotowanych wykresach. Tutaj będziemy mogli wybrać kolory dla poszczególnych wykresów, a nawet zaktualizować wcześniej przesłane dane. Polecenie wygenerowania finalnego zestawienia wydajemy wybierając opcję „View Benchmark”. Przesłane wykresy pojawią się na stronie przy tytule testowanej gry. Oczywiście jeśli nie chcemy się nimi dzielić, zawsze możemy je stamtąd wykasować.

Całość wygląda bardzo dobrze, jednak najważniejsza jest tutaj użyteczność. MangoHud jest aplikacją bardzo prostą, także jeśli chodzi o jej obsługę, ale przy tym o całkiem dużych możliwościach. Wszyscy użytkownicy Linuksa, którzy lubią gry, a jeszcze bardziej lubią je uruchomiać w najbardziej optymalnym wariancie, mają więc dostęp do bardzo przydatnego narzędzia testującego. Niczym nie ustępuje ono podobnym aplikacjom na Windows, a nawet, pod pewnymi względami, znacznie je przewyższa. Wydaje się zatem obowiązkowym programem na komputerze zapalonego gracza.

Strona projektu: github.com/flightlessmango/MangoHud.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni post

Free-Desktop 2021 – otwartoźródłowe rozwiązanie dla szkół

Następny post

Monitor zasobów bashtop

Powiązane posty
opensuse buildservice logo

64-bitowa architektura ARM ma obsługę w ramach openSUSE Build Service

openSUSE Build Service  (OBS) to kompletne rozwiązanie do tworzenia oprogramowania działającego na różnych systemach operacyjnych i platformach sprzętowych. Przykładowo można w nim utworzyć pojedynczy pakiet oprogramowania gotowy do uruchomienia w systemach openSUSE Leap 42.1, Centos 7.x czy SUSE Linux Enterprise 12 Service Pack 1 działających na platformach x86-64, ARM64, Power czy z Systems. Bez usługi openSUSE Build Service niezmiernie trudno byłoby zarządzać tak różnymi definicjami kompilacji. openSUSE Build Service zyskał teraz większą wydajność w przypadku 64-bitowej architektury ARM dzięki udostępnieniu serwerów przez firmę Applied Micro.

Więcej...